Heart Chat Bubble - Update...

Update...

publicerat i #FuckCancer, ♡ Vardag;
Hej på er!

 
Nu var det ett tag sedan igen jag skrev och jag tänkte därför göra en liten update hur läget ser ut just nu. 
2 gånger i veckan är jag på sjukhuset och får dropp, anledningen till det är för att min njure ska klara sig och själva stenten jag har (kateter på insidan på vänster sida.) Det tar ca 3h varje gång. 

Jag har också gjort 3 cellgiftsbehandlingar, och nu på torsdag ska jag göra den 4e. Det är 6 st planerade så om 9 veckor är jag klar, tror jag! Hoppas jag!

Nu på tisdag ska jag göra en DT, den kommer att visa om det är så att jag svarat på behandlingen eller inte. Behöver jag ens nämna att jag har en viss ångest över det!? Det går minst 1000 tankar i huvudet över vad för besked jag kan få, och en massa TÄNK OM tankar. 

Mående mässigt har jag det ok. Denna gång är det värre rent psykiskt. Det är klart att jag är slö vissa dagar, och måt rent skit. Rätt förstårligt med tanke på all gift som pumpas in i kroppen. Men jag har ingen mega smärta som förra omgången, jag har heller inte spytt denna gång. Mått riktigt illa har jag, men har klara mig ifrån att spy. När jag gjorde förra behandlingen med strålning och cellgifter och alla mediciner jag fick äta så spydde jag minst 10 gånger per dag. Denna gång har jag spytt 1 gång, och det var efter första behandlingen av cellgifter. Biverkningar jag har är från stenten, får springa och kissa stup i ett, samt att den ger ett tryck i underlivet. Förhoppningen är att nu i jan göra ett ingrepp som gör att den ska kunnas tas bort. Kan skriva mer om de längre fram. En annan biverkning annars är direkt efter cellgifterna, jag sover mest 2 dagar och är slö, aptiten är inte på topp dessa dagar heller. Kan också ha ett lätt illamående, men annars är det rätt ok. En del dagar kan kroppen ge upp, får värk. 

Men där jag märker av mäst att kroppen inte är på topp är när jag gör saker. Om jag vill städa, eller åka och handla och rör mig mycket så blir jag totalt slut. Det kan ske på en gång och då behöver jag sätta mig ned och vila. Det tar rätt lång tid för mig att samla kraft och ork igen, så jag får tänka mig för när jag gör nått. 

En annan sak, när jag skulle göra 2a behandlingen fick jag hämta ut en tablett innan, som är ny på marknaden för just oss som får cellgifter. Den ska förhindra illamående. Man får en rätt stor ask, och jag förväntade mig att det skulle vara några tabletter i den. Mitt högkostnadskort har gått ut och nu får jag börja om. När man kommer upp i en viss summa så får man rabatt på recept. Men eftersom jag har fått börja om så får jag betala full pris för det jag ska hämta ut. 
Så när jag hämtade ut denna nya tablett fick jag då betala 632:-!! Ja, du läste rätt. Men det som var det som gav mig en chock var att när jag kom till avdelningen och skulle ta den, så öppnar jag förpackningen och inser att kartongen innehåller 1 tablett. Så alltså kostar 1 tablett 632:- 

Nu är det så att den här tabletten har gjort underverk. Jag har mått så mycket bättre efter, har ej mått illa och jag har aptit och får äta mat. Jag har ett bra team, och en bra läkare. Så när jag skulle få min 3e behandling fick jag reda på att tabletten hädanefeter ska ges till mig uppe på avdelningen varje gång vid behandling, så behöver ej hämta ut den längre. Tacksam för det är jag, eftersom jag ekonomiskt inte har det fett just nu. 

Det är lite update över läget, jag ska försöka hålla i gång bloggen lite mer. Jag vill ju! Ta hand om er. ❤

(Bild från nyår.)
 


Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av NICOLE:

Åhh.. :( så tufft, tänker på dig. Men vilken tur att du nu får tabletten på plats, hade ju inte varit hållbart. Men skönt också att det hjälper. Kram

2:a kommentar, skriven , av Yasmine:

Härligt att du orkat skriva en uppdatering! Skönt att det ändå går relativt bra för dig. Och bra att du kan få tabletten på sjukhuset, skulle aldrig betala så mycket för en tablett!
Stor kram <3

3:e kommentar, skriven , av sarah :

gör inget

4:e kommentar, skriven , av enna:

Skönt att det känns lite bättre denna rundan :)

5:e kommentar, skriven , av ullie:

Bättre sent än aldrig :D
du är en stor hjälte och kämpe
min pappa förlorade mot cancen förra året så har haft det nära försstår hur du mår <3
va rädd om dej o skriv när du orkar vi e här kan va en liten tröst kram till dej

6:e kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

fy fan så jobbigt du har det, vilken kämpe du är!! önskar dej allt gott och nu efter behandling sex får det vara nog <3

7:e kommentar, skriven , av blondina:

Hoppas att de blir bra till slut :/ Man lider verkligen av att följa din resa :( Och man kan inte vara på topp och skriva svar på alla kommentarer eller att blogga.

sv: Ingen fara :) Man kan inte alltid hinna svara på alla kommentarer :)

Kommentera inlägget här ↴